Noé megmenekül a bárkában az állatokkal együtt. |
Jobban megnézve oda képzelhető a bárka alakja. Sehol nem találtam képet eredeti állapotról.
Isten az embert jónak, és Istenre képesnek (Capax Dei)
teremtette, ez azonban az ember hibájából megromlott. A bajba jutott embernek azonban maga Isten siet
segítségére. Isten kinyilatkoztatja Noénak, hogy miképpen menekülhet meg.
Bonaventúra ezt írja:
„Aki tehát az Istenhez akar emelkedni,
kerülje a természet eltorzítóját, a bűnt,
s az említett természeti képességeket helyezze az újjáalakító kegyelem hatása
alá az imádság által; a megtisztító igazság hatása alá a jó élettel, a
megvilágosító tudás hatása alá az elmélkedésben, és a tökéletessé tevő
bölcsesség hatása alá a szemlélődésben.”
Mi minden rejlik Noé képében? A vízözön emléke sok
mítoszban fennmaradt, de a bibliai leírás 3 dologban alapvetően különbözik a
többitől.
1. Míg azok középpontjában a katasztrófa áll, ennek a
középpontja maga az ítélő Isten.
2. Míg azok azt írják le, mi történt, ez:
miért, és mi célból történt.
3. Míg azok a rettenetes eseményeket ecsetelik, Itt annál
hangsúlyosabb Isten kiválasztó kegyelme és
a jövő.
A kép nyilván Noé személye és cselekedete miatt
lett ide festve.
Noé, az az ember, aki Istennel járt amikor a világ megérett
a pusztulásra. Egész személye Istenre irányult, mint valami finom iránytű. De
ami különösen izgalmas, hogy azt olvassuk, Noé kegyelmet talált az Úr előtt. Nem
érdemei miatt. Nem tudjuk miért. A kiválasztottság titkát találjuk itt, amit
nyilván Ferencre is alkalmazhatunk. Ismerős a Fiorettiből Leó testvér kérdése:
„Miért éppen téged választott ki az Úr?” – (Ferenc válasza: „Mert nálam
bűnösebbet nem talált.”) – De Leó kérdése azért jelzi, mennyire foglalkoztatta
ez a kiválasztottság, annak oka a kortársakat is. Noé kiválasztottságának titka
azonban Istenben van. Ami azonban sokkal fontosabb kegyelmet talált egész háza
népe is. Ők az első kiválasztottak az „ecclesia”.
Isten csak annyit mondott: építs bárkát, megadta a
méreteket, de minden mást Noénak kellett berendeznie. Gondoljunk csak Ferencre,
aki Krisztus szava után először templomokat kezdett restaurálni, és utána jött
rá, hivatása az egyház egészének felépítésére szolgál.
A bárka az Egyház
jelképe. A Szentlélek sugallata viszi előre az élet nyílt vizén. Ez most a hit
évében különösen is időszerű. Noé a bizalom hőse és példaképe:
„Noé meg is tett mindent, úgy járt el, ahogyan Isten
megparancsolta neki.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A megjegyzéseket előbb elolvasom, ezért kis türelmet kérek a megjelenésig. Köszönettel.