A Tisztaság Úrnő egy díszes toronyban ül, amit két angyal leng körül. Az egyik angyal az üdvösség koronáját (diadém), a másik győzelem pálmáját tartja kezében. A toronyra a festő rá is írta, hogy szent tisztaság. A bástyán a tisztaságnak és önátadásnak fehér zászlaja leng (gondoljunk a fehér zászló jelentésére háború, vagy harc idején). Lent két angyalt látunk, akik egy ifjút rituális fürdőben fürdetnek. Ez a lovaggá avatás szertartásának része volt. Fontos tudnunk, hogy a lovag nem egyszerűen katona volt. Hogy valaki katonáskodjon arra kötelezhette is a helyi földesúr, vagy ha zsoldos volt, akkor fizetésért harcolt. A lovagság azonban az uralkodó osztályba való felemelkedésnek az útja volt. A lovag olyan ember volt, aki egy bizonyos etikai kódex szerint élt, és aki megóvta és megvédte a társadalom elesettjeit. Ferenc legnagyobb álma az volt, hogy lovag legyen. Vö.: Az erények üdvözlése. Az erények dicséretében Szent Ferencnek a lelki életről alkotott felfogása tükröződik. A pusztai atyáknál a lelki élet harc az ördöggel, a kísértésekkel. Szent Ferencnél lovagi torna az Úrhölgyek jelenlétében. Egy kicsit több mint az erények megszemélyesítése. A középkorban úgy gondolták, hogy minden bűnnek meg van az ördöge, és minden erénynek az angyala. Szent Ferenc világa személyes világ. Nem személytelen küzdelem a személytelen hatalom ellen. Szent Ferenc megtérése után azt választotta, hogy a lovagi ideált átülteti a vándorló szerzetesi életformára. Ezért, – mivel Ferenc ezt az önzetlen szolgálatot választotta, – a festményen ott áll két angyal, hogy felöltöztesse Ferencet, – az aktuális lovag jelöltet –, és ennek a két angyalnak rózsaszín a ruhája. A rózsaszín a bölcsesség színe is, és ilyen színű ruhát nyújtanak Ferencnek is. „Boldogok a tiszta szívűek, mert ők meglátják Istent.” – A külső fürdő egyben jelzi a belső tisztulást, tisztaságot is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A megjegyzéseket előbb elolvasom, ezért kis türelmet kérek a megjelenésig. Köszönettel.