Amint az alsó templomban előre haladunk az oltár felé, egyre élénkebb egyre díszesebb festményeket csodálhatunk meg. Többször is megcsodáltam az oltár feletti boltozatot, amely négy mezőre oszlik. Ezt a Jelenések könyvéből vett mintegy 300 szimbólum, festmény díszíti. Ott vannak pl. az angyali karok, az Apokalipszis lovai, az angyal a stigmákkal kétszer is. A boltozat zárókövén is az Apokalipszis fő szereplője látszik: „a hét arany gyertyatartó között az Emberfiához hasonlót, [láttam] bokáig érő ruhába öltözve, és a mellén arany övvel körülövezve. A feje és a haja fehér volt, mint a fehér gyapjú és mint a hó, és a szeme olyan, mint a tűz lángja.… Jobbjában hét csillagot tartott, és a szájából kétélű kard állt ki. Az arca olyan volt, mint a teljes fényében ragyogó nap.” Jel 1, 13-16.
Az egyik mezőben a megdicsőült szent Ferencet festették meg, a másik háromban a három evangéliumi erényt: a tisztaság, szegénység és engedelmesség allegóriáját. Mindhárom allegóriát hegyen ábrázolja a festő, hisz üdvösségtörténetünk minden fontos eseménye hegyen játszódott le (tíz parancs, hegyi beszéd, Tábor hegy, Golgota.) Mindegyiknek arany háttere van.
Mielőtt rátérnénk az erényábrázolások egyenkénti elemzésére, érdemes megfigyelnünk azt is, hogy a reneszánsz művészetben az erények a lovagi eszménynek megfelelően vannak ábrázolva. A fejedelmi udvarok képei jól illenek Ferenc lovag-eszményéhez. Így az erények, mint hölgyek, Úrnők vannak ábrázolva: Az Engedelmesség Úrnő, a Szegénység Úrnő, és a Tisztaság Úrnő. Ferenc is így szólítja őket az Erények üdvözlésében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
A megjegyzéseket előbb elolvasom, ezért kis türelmet kérek a megjelenésig. Köszönettel.