2012. november 10., szombat

A teremtés


Jacopo Torriti: a Világ Teremtése
Amióta a szent Ferenc felső bazilika festményeivel foglalkozom izgatott a kérdés, hogy az oldal falakon található 28 képből álló sorozat fölött milyen képek vannak. Amikor idén október 15-20 között Assisiben jártunk igyekeztem időt szakítani arra, hogy elmenjek oda és személyesen nézzem meg ezeket. Az első alkalommal csak egy nagyon gyors pillantásra volt idő, de már akkor láttam, hogy a fényviszonyok, a tömeg, valamint néhány kép állapota miatt nem lesz könnyű a beazonosítás. Amikor végre egyik délután alkalmam nyílt nagy lendülettel nekivágtam és fölmentem a bazilikába. Nagy tömeg volt benn és délután lévén eléggé félhomály kezdett lenni. Én pedig nekiláttam, hogy összeírjam és ha sikerül akár le is fényképezzem a képeket. Biztosan feltűnő lehettem mind a látogatóknak, mind az őröknek. Egyik látogató meg is kérdezte, hogy mit csinálok, majd pedig az őr szólt rám, amikor "titokban" néhány felvételt készítettem. Ezzel hála Istennek valamivel közelebb jutottam a célomhoz. Most megpróbálom itthon közelebbről megnézegetni és az interneten is még utána kutatni. Balról indulva a szentélytől a bejárat irányában az ablak melletti legfelső kép Jacopo Torriti festménye a világ teremtéséről. A teremtés csúcspontját jeleníti meg. A Teremtő jobbja áldást oszt, a bal kéz pedig nyitott tenyér, a teremtés mozzanata. A férfi és a nő, jobbról és balról két fény burokban van. A művész megfestette az eget, a vizet, a szárazföldet, állatokat, tengert, halakat. A vizek fölött galamb képében ott lebeg a Szentlélek. A Teremtő szokásos Krisztus arccal jelenik meg. Az örök Ige, aki egy az Atyával, ott van a teremtéskor. Az Ige, a teremtés ősmintája, mindent, Benne és Általa teremtett az Atya. Benne találja meg minden a célját és az összhangot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

A megjegyzéseket előbb elolvasom, ezért kis türelmet kérek a megjelenésig. Köszönettel.