Sírfelirata
jelzi élete egyes szakaszait: „Skóciában született, Anglia befogadta,
Franciaország oktatta, a német Köln őrzi hamvait.” Egy Edinburgh melletti, Duns
nevű faluban született 1266-ban, belépett a ferences rendbe, pappá szentelték.
Filozófiát és teológiát a híres oxfordi és párizsi egyetemeken tanult.
Tanulmányai befejeztével Oxfordban, Cambridge-ben, majd Párizsban tanított.
Párizst
akkor hagyta el, amikor Szép Fülöp király és VIII. Bonifác pápa között súlyos
viszály tört ki. Duns Scotus inkább a száműzetést választotta, mintsem aláírt
volna egy pápaellenes dokumentumot. Ez az eset arra emlékeztet bennünket, hogy
az egyház történetében a hívők gyakran találkoztak ellenségeskedéssel, sőt
üldöztetéssel Krisztus-hitük, az egyházhoz és a pápához való hűségük miatt.
1308-ban,
43 éves korában halt meg, óriási teológiai művet hagyva maga után. A ferences
rendben mindjárt szentként tisztelték. 1993-ban II. János Pál ünnepélyesen
boldognak nyilvánította, „a megtestesült Ige énekesének és a Szeplőtelen Fogantatás
védelmezőjének” nevezte. Scotus
legismertebb történelmi hatású teológiai műve a szeplőtelen fogantatás
tanításának elméleti megalapozása. Nagyon tömören összefoglalva: Isten képes
volt megőrizni Fia anyját az eredeti bűntől - méltó volt, hogy így tegyen -
tehát meg is tette.
Duns
Scotus, kora több keresztény gondolkodójától eltérően azt vallotta, hogy Isten
Fia emberré lett volna akkor is, ha az emberiség nem vétkezett volna.
Duns
Scotus meglepő hipotézise szerint az Atyaisten örök szeretet-tervében ott volt
a Fiú megtestesülése, amely lehetővé teszi minden teremtménynek, hogy
Krisztusban és Krisztus által elhalmozza a kegyelem Isten dicsőségére az
örökkévalóságban.
Logikus
és mélyreható, elemző gondolkodása alapján méltán nevezhetjük a gondolkodás
szentjének.
Várnai
Jakab mondhatjuk mi is, hogy: D.
Scotus életpéldája igazolja, hogy az értelmes emberek nem kell lemondania
szellemi mivoltáról, amikor a hitet elfogadja. Az lesz a hivatása, hogy
szellemi életét is kiteljesítse a hit fényében. A jámborság nem a nyelvezetben
nyilvánul meg, hanem az igazság lankadatlan keresésében és egyre pontosabb
kifejezésében.
Ferenc
tanítványa volt. Egyetemi magiszterként teszi elméletileg megalapozottá, amit
Ferenc az életével és egyszerű szavaival képviselt. Tanításának fontos jegyei
Szent Ferenc alakjából érthetők: Isten maga a szeretet, Krisztus
(megdicsőült)embersége központi szerepet játszik az üdvtörténetben, Isten
kegyelme és jutalma abszolút ingyenes (az "érdem" kritikus
szemlélete).
Ez egy nagyon szép és használható összefoglaló
VálaszTörlés